woensdag 9 juli 2014

Het Kwintet van Janneke Schotveld

Met het lezen van kinderboeken ben ik nooit gestopt. Ook als puber las ik nog heel graag kinderboeken.  Met mijn zwarte kohl-ogen en arafat sjaal heb ik op de middelbare school zo’n vurig betoog gehouden over kinderliteratuur, dat Pluk en Otje naast Turks Fruit en De Avonden op mijn eindlijst prijkten.

Het eerste boek dat nu in me opkomt is dan ook een kinderboek. Otje geschreven door Annie M.G Schmidt.
Het was kinderboekenweek 1982 en ik was groot genoeg om voortaan zelf een boek uit te kiezen. Ik weet niets meer van het daadwerkelijke kiezen, noch hoe de winkel eruit zag. Heb ik zelf tussen al die boeken Otje eruit gevist? Of heeft mijn moeder mij gestuurd, zoals ik nu soms ook mijn kinderen probeer te sturen naar een Verantwoord Boek? Ik weet nog wel heel goed dat we na gedane zaken buiten naar de fiets liepen en dat ik intens gelukkig was. Met Otje in mijn tas.

Ronja de RoversdochterAstrid Lindgren
Dit is het eerste boek waarbij ik zo intens meeleefde dat ik wilde dat ik in die wereld leefde en niet in de echte. De eerste keer dat de wereld van papier zo aanlokkelijk was dat ik langzamer ging lezen om er langer in te kunnen vertoeven. Als we de hond uit gingen laten in het bos, dan bleef ik opzettelijk een beetje achter. Daar fantaseerde ik dat ik Ronja was en dat de vogelheksen elk ogenblik tevoorschijn konden komen. Of dat ik met mijn voet in een moenenhol zou verdwijnen. Tot ik geroepen werd.

Hart van inktCornelia Funke
Een prachtig, tijdloos oerverhaal, dat iedere twaalf plusser moet lezen of voorgelezen moet krijgen.  Mo, de vader van Meggie en boekbinder, kan zo goed voorlezen, dat hij personages tot leven leest. Een levensgevaarlijke eigenschap, die haar moeder heeft doen verdwijnen en een gevaarlijk personage uit een boek heeft laten komen. Hart van inkt is het eerste boek van een trilogie.

Dagboek van een poesRemco Campert
Ik twijfel tussen De aaibaarheidsfactor van Kousbroek en Dagboek van een poes. Beide boeken zijn onmisbaar voor taal,- en poezenliefhebbers. Dagelijkse observaties worden kleine pareltjes.
Wie wil niet weten wat de poes denkt, zachtjes schommelend in de vensterbank? Ik kies uiteindelijk voor Dagboek van een poes: dichterbij de psyche van een poes kun je niet komen.


Een kleine geschiedenis van bijna allesBill Bryson
Dit is een groots boek. Vooral de geïllustreerde versie is zeer compleet. Het vertelt over de eerste minuscule protonen, de weerbarstige jeugd van de aarde, de eerste levensvormen, de dinosauriërs,  tot de mensen van nu. Ondertussen passeren ook de belangrijkste wetenschappers en hun uitvindingen de revue. Een heerlijk boek om wekenlang in te lezen en je gelukkig te prijzen dat je überhaupt op aarde bent en je prettig nietig te voelen tussen al dat natuurgeweld.

Superjuffie in de Soep van uitgeverij Van Holkema & Warendorf is nu verkrijgbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten