maandag 24 februari 2014

Het kwintet van Pieter Feller


1.Alle verhalen over Tom Poes en Ollie B.Bommel van Marten Toonder

In januari 1960, ik was zeven jaar, viel mijn eerste Donald Duck – een vrolijk weekblad -  bij ons op de mat. De laatste vier bladzijden waren gevuld met de avonturen van een kat en een beer. Tom Poes en de boemerang bracht me voor het eerst in aanraking met het werk van Marten Toonder. Ik snapte niet alles, maar het verhaal fascineerde me. Een ander niveau dan de rechtlijnige Disney-verhalen. Al snel las ik de laatste bladzijden van de Donald Duck het eerst. Toonder sneed onderwerpen aan die nog steeds actueel zijn en voegde vele woorden toe aan de Nederlandse taal.

2.De KinderkaravaanAn Rutgers van der Loeff

Vader en moeder, zeven kinderen, een os, een koe en een hond trekken in de negentiende eeuw dwars door Amerika. Ze hebben zich met hun huifkar aangesloten bij een karavaan en aanvankelijk gaat alles voorspoedig, tot het noodlot toeslaat. Beide ouders sterven en de kinderen trekken verder. John, de oudste, is dertien jaar, en Indepentia, de jongste, is een baby van drie maanden. Ik zal elf zijn geweest toen ik het boek las. Ik identificeerde me met John en leerde dat kinderen zich ook zonder ouders staande kunnen houden. Het boek vol drama en avontuur is een klassieker geworden.

3. Serpentina’s Petticoat - Jan Wolkers

Op de middelbare school, in de jaren zestig, mocht ik ineens boeken lezen die voor volwassenen bestemd waren. Onze leraar Nederlands, Jan Plekker, was niet bekrompen en had er geen bezwaar tegen dat de klas boeken van Jan Wolkers las. Wij lazen Wolkers natuurlijk niet alleen vanwege het literaire gehalte van zijn werk, maar ook voor de expliciete seksscènes die koren op onze hormonale molen waren.

4. Op Weg (On the Road)  – Jack Kerouac

Ik kocht Op weg van Jack Kerouac in 1974 zonder dat ik wist dat het boek een inspiratiebron was geweest voor de generatie jongeren die zich in de jaren zestig los wilden maken van het burgerlijke bestaan van hun ouders; de hippies. De eeuwig in geldnood verkerende Kerouac romantiseerde een periode van zijn leven die hij doorbracht met illustere vrienden als Allen Ginsburg en  William Burroughs. Zij stortten zich al trekkend door Amerika in orgieën van seks, drank, drugs en jazzmuziek.

5. Het BureauJ.J. Voskuil

In de jaren tachtig had ik al genoten van de televisieserie Bij Nader Inzien gebaseerd op het gelijknamige boek van Voskuil uit de jaren zestig. Meer dan dertig jaar verscheen er niets van zijn hand, totdat in 1996 Het Bureau deel 1 uitkwam. Bij Voskuil is er geen middenweg, of je vindt er niets aan of je bent een bewonderaar van zijn boeken. Verhalen zonder spanningsboog, die toch blijven fascineren door de ontroerende kwetsbaarheid waarmee Voskuil zichzelf en de anderen beschrijft.


Kolletje - Het Grote Voorleesboek van Uitgeverij Moon is nu verkijgbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten